Zástupcovia pacientov a skupiny chrániace práva a záujmy pacientov zohrávajú čoraz významnejšiu úlohu pri rozhodnutiach o zdravotnej starostlivosti, ktoré v rámci Európy prijímajú vlády, národné zdravotnícke služby a zdravotné poisťovne. Osoby s rozhodovacou právomocou venujú čoraz viac pozornosti pacientskym organizáciám a postojom, ktorými tieto organizácie prispievajú do diskusie o zdravotnej starostlivosti.
Zvýšený záujem, samozrejme, znamená väčšie možnosti, no aj väčšiu zodpovednosť. Úlohou a zodpovednosťou skupín chrániacich práva a záujmy pacientov je priblížiť osobám s rozhodovacou právomocou pohľad pacientov, pretože im to môže pomôcť pri hľadaní riešení pre dosiahnutie lepších zdravotných výsledkov. Aby mohli tieto príležitosti využiť a zvládnuť túto zodpovednosť, musia mať skupiny na ochranu práv a záujmov pacientov na pamäti tri mimoriadne dôležité veci, a to že musia mať víziu, musia byť legitímni a musia rozumieť jazyku osôb s rozhodovacou právomocou.
Vízia. Skupiny chrániace práva a záujmy pacientov musia byť schopné povedať osobám s rozhodovacou právomocou, ako by podľa nich mala v budúcnosti vyzerať liečebná oblasť, ktorú zastupujú. Taktiež musia vedieť, ako ich liečebná oblasť súvisí s inými liečebnými oblasťami.
Legitimita. Osoby s rozhodovacou právomocou a platcovia musia vnímať skupiny chrániace práva a záujmy pacientov ako nezávislé orgány a dôveryhodných partnerov na diskusiu.
Jazyk. Skupiny chrániace práva a záujmy pacientov musia chápať, ako premýšľajú osoby s rozhodovacou právomocou a aký jazyk používajú. Skupiny chrániace práva a záujmy pacientov nemusia nutne tiež používať tento jazyk, no musia mu rozumieť.
Odborníci navyše identifikovali niekoľko princípov, ktorých dodržiavanie môže pomôcť pacientskym organizáciám, aby boli presvedčivejšie:
1. princ